Aan de slag met een goede representatie.

In de horeca draait het allemaal om dienstverlening en klanttevredenheid. Voor onze opdrachtgevers is het dan ook erg belangrijk dat (tijdelijk) personeel gelijk mee kan draaien als een volwaardige en representatieve medewerker van de horecagelegenheid. A&F vroeg daarom aan Amber Schutte van Dresscode.nl om advies te geven aan horeca-uitzendkrachten die starten met een eerste of nieuwe klus. Zij zette een aantal handige tips op een rijtje die je helpen bij een goede presentatie op je werk.

 

Tip 1: Verdiep je in de uitstraling van het bedrijf of evenement waar je voor gaat werken

Als je begint aan een horecabaan bij een nieuwe werkgever, weet je niet altijd gelijk wat je precies kunt verwachten. Ook weet je misschien niet precies wat er van jou wordt verwacht. Naast de informatie die je van A&F krijgt, is het internet een goede extra informatiebron om het een en ander uit te zoeken. Vaak kun je op de website van de werkgever gemakkelijk foto’s terugvinden van de horecagelegenheid, collega-personeel en het bezoekende publiek. Aan de hand van deze foto’s kun je meestal gemakkelijk achterhalen of er een formele of informele sfeer heerst, maar ook praktische zaken zoals de haardracht van je collega’s.

 

Tip 2: Verdiep je van tevoren in de menu- en drankkaart

Voor wie in de bediening komt te werken is een goede kennis van de menu –en drankkaarten onmisbaar. Kijk alvast eens op de website welke gerechten er op de kaart staan. Als je niet precies weet wat je bij een bepaald gerecht kunt verwachten, is er een grote kans dat dit ook geldt voor je de bezoekers. Door de gerechten van tevoren uit te zoeken kun je eventuele toekomstige vragen van gasten direct beantwoorden. Dit geeft een professionele indruk. Ook is het handig om uit te zoeken welke bijgerechten kunnen worden besteld. Goede suggesties en aanraders als de ‘lekkere extra frietjes’ of ‘kwarteleitjes’ zullen door de gasten worden gewaardeerd, terwijl je tegelijkertijd ook voor je werkgever iets extra’s kunt verdienen.

 

Tip 3: Persoonlijke presentatie

Je eigen presentatie is misschien nog wel het allerbelangrijkste. Als horecamedewerker ben je in het contact met de klant het visitekaartje van de gelegenheid. Hoe leuk de inrichting ook is, hoe lekker de maaltijd ook is, de service die de klant krijgt, blijft altijd het meeste hangen. Goed personeel is dan ook veel waard, terwijl een medewerker die zijn of haar dag niet heeft juist klanten en omzet kost.

Zorg dan ook dat als je aan je werk begint, je goed uitgerust bent. En natuurlijk dat je netjes bent aangekleed. Belangrijk is dat je je kleedt in de huisstijl van de werkgever, zodat je perfect tussen het andere personeel past. Bij het inplannen van je werkzaamheden word je op de hoogte gebracht van de dresscode binnen het bedrijf. Het kan zijn dat je hiervoor zelf nog kleding moet aanschaffen, of dat je een borgsom betaalt aan de gelegenheid waar je komt te werken als zij zelf de kleding beschikbaar stellen. Belangrijk bij de kleding is natuurlijk dat deze schoon is, fris ruikt en gestreken is als je begint aan je shift.

 

Op je presentatie is naast de kleding ook je persoonlijke verzorging van invloed. Let bijvoorbeeld als dame op de make-up en sieraden die je draagt. Zorg er in beide gevallen voor dat het subtiel is en niet buitengewoon opvalt. Net zoals je ook de keuze maakt voor een niet te sterke parfum (en voor heren after-shave). Lang haar draag je in bijna alle gevallen opgestoken, maar kijk vooral ook hoe je collega’s hun haar dragen (zie tip1).

 

Tip 4, 5, 6 en verder

Een aantal handige praktische tips bij elkaar gebundeld die belangrijk zijn bij de presentatie naar de klanten op de werkvloer:

- Na een bezoek aan het toilet is het natuurlijk belangrijk om de hygiëne goed in de gaten te houden. Was dan goed je handen. Als klanten gebruikmaken van hetzelfde sanitair en je deze tegenkomt, was dan nog eens extra

lang je handen (alsof je een arts bent die een patiënt gaat opereren). Bij klanten die denken dat je met vieze handen weer aan de slag gaat, zal hun eten of drankje minder goed smaken.

- Rook je? Vraag even na waar je mag roken in je (rook)pauzes. Het staat erg onprofessioneel voor bezoekers als je bijvoorbeeld bij de entree een sigaretje rookt.

- Spreek gasten altijd aan in de ‘U-vorm’ en in het Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN). ‘Mot juh ook nogh wat drinkuh?’ kan echt niet!

- Hoewel het onschuldig lijkt, is het niet de bedoeling om samen met gasten iets te drinken. Zeker bij evenementen kan je nog wel eens een drankje of shotje worden aangeboden. Het is misschien een van de meest gênante momenten in de horeca: personeel dat mee feest met dronken gasten. Beter dus om het aanbod vriendelijk af te slaan.

 

Laatste tip: zorg dat je ruim op tijd komt bij je eerste dienst

Een handige tip die nog wel eens wordt vergeten, is dat je ruim op tijd aanwezig bent bij je eerste dienst. Dit geeft je de kans om aan je ervaren collega’s advies te vragen. Zo kun je bijvoorbeeld nog even informeren naar de werkverdeling (wie doet precies wat) en naar eventuele speciale acties zoals de samenstelling van het dagmenu. Natuurlijk is het ook erg makkelijk als je nog even een rondleiding kunt krijgen. Ook is het voor een werkgever fijn om te zien dat je gemotiveerd bent om bij ze te komen werken.

 

 

horeca uitzendbureau
horeca uitzendbureau
horeca uitzendbureau

 


horeca uitzendbureau